Listy z Tanzanii

Carta-politica-3W związku z działalnością naszej strony internetowej nawiązała z nami kontakt siostra Jadwiga – Zmartwychwstanka pracująca w Tanzanii, a pochodząca z Diecezji Sosnowieckiej. Zainteresowany pracą i działalnością sióstr poprosiłem, by siostra opowiedziała mi, jak i naszym czytelnikom, jak na co dzień wygląda misja w Tanzanii. Oto pierwszy – z mam nadzieję wielu – Listów z Tanzanii.

List z Tanzanii

Bardzo serdecznie pozdrawiamy z Czarnego Lądu, gdzie słońce wschodzi i zachodzi zawsze o tej samej porze dnia, gdzie czas, jak w Biblii, się liczy od pierwszej godziny dnia i od pierwszej godziny nocy, gdzie ludzie całe swe życie pokładają w Bogu, gdyż nawet Hymn Narodowy jest prośbą do Boga o opiekę na Afryką, nad Tanzanią.

Jako Siostry Zmartwychwstanki jesteśmy w Tanzanii od stosunkowo niedawna, bo od 31 XII 2006. W całej Tanzanii jak i w całej Afryce jesteśmy tylko trzy i wszystkie z Polski, ale w tym roku mają dojechać jeszcze dwie inne Siostry. Rozpoczęłyśmy również w tym roku formację i mieszkają wraz z nami trzy aspirantki z Tanzanii.

Mieszkamy w bardzo małej wiosce Buturu, parafia Butiama, Diecezja Musoma. A ponieważ nie mieszkamy przy kościele parafialnym, codziennie jeździmy do kościoła na Mszę Świętą, oddalonego od nas o 7 km. A co robimy tak daleko od kościoła, na małej wiosce? Otaczamy modlitwą wszystkich tutejszych ludzi i tych wszystkich, którzy polecają się naszej modlitwie i tych, którzy jej potrzebują.  Ala nie, nie jesteśmy klasztorem klauzurowym.  Przyjechałyśmy do Tanzanii na zaproszenie zmarłego już biskupa diecezji Musoma- bp. Justyna Samba by otworzyć i poprowadzić szkołę średnią z internatem dla dziewcząt. I tak szkoła Chief Edward Wanzagi Secondary School powstała w 2008 roku i w pierwszej klasie wówczas było 110 dziewcząt – kl. I A i I B, czyli średnio po 55 uczennic w klasie. Nie jest to bardzo dużo, choć w realiach Polskich jest to nie do przyjęcia. W szkołach państwowych bywa, że uczniów dochodzi do setki. W tym momencie mamy trochę ponad 300 dziewcząt i wszystkie trzy pracujemy w tejże szkole. S. Beata jest nauczycielem informatyki, s. Renata pracuje w finansach oraz ma pod opieką bibliotekę, a ja natomiast uczę Religii oraz Bibleknowledge (wiedza o Biblii). Z Bibleknowledge w Tanzanii uczniowie mogą zdawać Egzamin Państwowy (w Secondary jest to coś w rodzaju małej matury, która umożliwia dalszą edukację w High School, po którym następuje Kolejny Egzamin ? nasza matura, który umożliwia kontynuowanie nauki na Uniwersytetach) i w tym roku mam 21 uczennic, które przygotowuję do matury w Form IV (klasa IV).

dziewczęta

 

 Dziewczęta Form IV, które zostały w szkole na czas Świąt Wielkanocnych na dodatkowe nauczanie przed Próbną Maturą.

Szkołę Secondary nie można porównać do liceum w Polsce, ponieważ podział Edukacyjny w Tanzanii jest trochę inny. Secondary to taka końcówka gimnazjum i początek liceum. Po Secondary uczniowie (oczywiście, jeśli zdadzą Egzamin Państwowy), idą do High School, po czym mogą iść na Uniwersytet lub College, jednak warunkiem kontynuacji nauki jest zdany Państwowy Egzamin F IV. Jeśli uczeń zdał ten egzamin, lecz na najniższym poziomie, również może iść do College?u np. nauczycielskiego, ale w tym przypadku będzie mógł uczyć już tylko w szkołach podstawowych. Ale ze zdawaniem egzaminów w F IV generalnie bardzo ciężko. Edukacja w Tanzanii jest na krytycznym poziomie. I to nie dlatego, że programy nauczania są złe, wręcz przeciwnie, są dobre, ale gorzej z realizacją, czyli z uczeniem. Moja znajoma do stycznia tego roku była dyrektorem Państwowej Szkoły Podstawowej (tutaj jest siedmioklasowa podstawówka) miała 1 200 uczniów, siedem klas (pomieszczeń) i 7 nauczycieli. Ale i tak miła szczęcie, bo tylko jeden z nich nie przychodził systematycznie do pracy. Proszę sobie wyobrazić jak się uczy, gdy w klasie jest ponad setka uczniów. Bardzo często bywa również tak, że dzieci w ramach zajęć lekcyjnych chodzą do pracy na polu zarówno szkolnym jak i nauczycieli.

dzieci

Dzieci ze szkoły podstawowej w Buturu, w drodze do pracy w polu.

Do tego dochodzi problem językowy. Narodowym Językiem w Tanzanii jest swahili, którego używa się w szkołach podstawowych. Natomiast w szlochał Secondary i wzwyż obowiązuje j. angielski. Wychodzi na to, że każde dziecko po szkole podstawowej powinno automatycznie znać wszystkie zagadnienia z matematyki, fizyki, angielskiego, chemii, geografii, biologii, informatyki, biologii, Biblii, CVICS, historii w j. angielskim (z wyjątkiem swahili i religii), przy czym znajomość j. angielskiego na wioskach wynosi 0,01%. Dzieci, które chodzą do państwowych szkół podstawowych nie maja szans by kontynuować edukację ze względu na język.

W Chrystusie Zmartwychwstałym
s. Jadwiga Wudarczyk CR

Kontakt w Afryce

Sisters of the Resurrection
P.O.Box 134 Musoma, Tanzania
East Africa

wirtualny:

buturu.mission.cr@gmail.com
jadwiga.cr@gmail.com

W Polsce:

Siostry Zmartwychwstanki
Ul. Bałuckiego 6
02-604 Warszawa

www.zmartwychwstanki.mkw.pl

oraz

Siostry Zmartwychwstanki
Ul. Głogowska 145
60-206 Poznań

www.zmartwychwstanki.org.pl
Z niecierpliwością czekamy na kolejny list. Z naszej strony zapewniamy o modlitwie i to samo prosimy wszystkich czytelników. Wsparcie duchowe jest nieodzowne powodzeniu każdego dzieła, a szczególnie tyczy się to misji.

kl. Grzegorz Fudro